nicaraguazoetermeer.reismee.nl

Reisverslag 20-2-2011

Hallo,

Wij hebben vandaag Jinotega verkend. De eerste straat waar La Cuculmeca aan ligt was al opgebroken. Ze zijn daar namelijk een nieuwe weg aan het aanleggen met nieuwe stenen. Het deel wat al klaar is zag er dan ook prima uit. Er zitten een hoop kleine winkeltjes die heten 'polparia's'. In die straten zitten ook bario's dat is een speelplein, zeg maar in Nederland een hangplein, met basket's en er word ook op gevoetbald.

Er is hier in Jinotega een openbaar ziekenhuis, die gratis te bezoeken is voor iedereen. Er zijn totaal geen kosten aanverbonden.

De koe en de koffie zijn de symbolen van de stedenband tussen Zoetermeer en Jinotega. Ook is de Zoetermeerse molen nagebouwd. Hier kun je koffie kopen zodat de stedenband extra word benadrukt. Als je 15 bent vier je je verjaardag in de kerk als teken van de volwassenheid. Hierna mag je trouwen.

Deze school is gebouwd met Japans geld, mooi voorbeeld dat niet alleen Zoetermeer Jinotega sponsort maar ook anderen landen. Ook hebben we het busstation noord 'Coltran Nord Te' gezien. De kosten voor het vervoer zijn hier heel laag omdat het op het marktplein zit en ze met oude Amerikaanse schoolbussen rijden. Hiermee zijn we later een stukje de berg opgegaan en daar hebben we gelunched. We zijn hierna weer terug naar beneden gelopen. Van hier uit kan je heel mooi de bergen zien. Als je door het oude deel loopt zijn alle huizen kleurrijk maar ook in het nieuwe deel is dat zo. Als mensen om het jaar een paar dollars / cordoba's over hebben kopen ze hiervan een blik verf en verven het huis weer een nieuw kleurtje. Het park centraal ligt altijd naast de Kathedraal. Ze hanteren hier ook niet het principe van straatnamen, ze werken hier vanaf het centrale park, dus bijvoorbeeld: vanaf de kathedraal drie straten noord, dan twee west en dan ben je er. Van hieruit is ook het kruis te zien op de berg achter het centraal park.

Op 3 mei gaat de priester van de Kathedraal van Jinotega naar boven om bij het kruis een mis op te dragen.

Na de kathedraal bezocht te hebben waar daar toen ook nog een mis bezig was zijn wij terug met iedereen gelopen naar La cuculmeca. Maar eerst nog even langs het voetbalveld , met daarnaast docenten huizen in aanbouw. Toen hebben we even rustig op de kamers gezeten, daarna zijn we uit eten geweest en gaan slapen.

Gemaakt door Vincent en Nolan.

Vriendelijk groet uit Jinotega!

Martine (moeder van Yvet)

Super !!!

Als jullie elke dag zo'n verhaaltje en foto's sturen
dan blijven wij goed op de hoogte !!

Karin van Dijk (moeder van Vincent)

Fijn dat jullie tijd hebben om het blog bij te houden en foto's te plaatsen.
Enne, Vincent: gaat het allemaal goed?

Voor iedereen veel plezier!

Patricia Kreffer (Tante van Yvette)

Leuk reis verslag, maar met 15 trouwen ??? Ik hoop niet dat Yvette haar verjaardag in de kerk heeft geviert.

Groetjes uit Nederland.

Astrid Ploos

Leuke verhalen van jullie over de ervaringen. Een onvergetelijke reis, nu al! Yvette, nog gefeliciteerd met je verjaardag, wel apart om dat in Jinotega te vieren. Ben je wel een beetje verwend?
Hier in Nederland vriest het momenteel 4 graden, wel een tegenstelling met de temperatuur bij jullie, van mij mag het hier ook gauw wat warmer worden.
Veel plezier vandaag en ik kijk uit naar jullie volgende verslag.
Groet Astrid

Mevr. van Mersbergen

Nou dat klinkt al als een hele belevenis. Hopelijk nog meer mooie belevenissen. Heel veel plezier daar. En we blijven de blogs lezen.

Mevr van Room

Jongens, het klinkt nu al als een ervaring om nooit te vergeten. Heel veel plezier daar.
En keep on blogging :p

Lo en Jo

zohee, lekker weertje hoor!

veel plezier nog!

henk en truus vanuit thailand

leuk om jullie verhalen te lezen, we blijven jullie volgen, geniet ervan

Paul Koops

Eerste reisverslag gelezen. Nu al heel wat belevenissen. Een openbaar ziekenhuis zou in Nederland ook niet gek zijn. Lees elke dag jullie ervaringen. Ik wens jullie nog heel veel mooie ervaringen toe.

Mevr. Lelieveld

Fijn dat de reis goed is verlopen!

Veel plezier en we blijven de blogs lezen!

opa en opa groningen(van anoeschka)

Dag iedereen,

Nu kunnen jullie ook eens zien dat wij het , in ons kikkerlandje, nog niet eens zo slecht hebben.
We wachten vol spanning op jullies volgende verslag/blog
Veel plezier

mnr van Oudenallen

Hoi dames en heren,

Zijn jullie al een beetje gewend aan de andere cultuur? Alle medewerkers van de facilitaire dienst zijn vreselijk benieuwd naar jullie ervaringen.

willeke (moeder sander)

Hallo iedereen zijn jullie nog een beetje wakker na zo'n lange reis en smorgens vroeg op,hoeveel graden is het eigenlijk daar ongeveer,veel plezier de komende dagen bij de bevolking en doe je best met koffiebonen plukken. Sander we denken aan je en we weten zeker deze overgetelijke reis heb je dik verdient. dikke kus de ploegies xxx

Sara van Ree (oma van Daphne)

Hoi Daphne en andere reisgenoten, heel leuk om jullie reisverslag te lezen en de "thuisgenoten" krijgen een goeie indruk van wat jullie daar zien en beleven. Succes en veel plezier en we zijn nieuwsgierig naar de rest van jullie verhalen. Dikke kus (natuurlijk ook van opa) en geniet van alles en iedereen om je heen XXX!

Oma .Dinie ,van Mandy

Geniet van jullie Belevenissen
Cool /Gaaf/ Leerzaam /

Opa Bert en Oma Diny Zoetermeer(Anoeschka)

Wat een belevenis,en dan moet er nog veel meer komen.Fijn dat het zo'n leuke groep is.Geniet maar lekker en zeer zeker van het prachtige weer.Wij kou bekken wel verder.

Groetjes van ons.
xxxxxxxxxxxx

Carla (tante van Mandy)

Hallo allemaal wat leuk om jullie reisverslag te lezen en te volgen en Mandy wat een leuk verslag heb je gemaakt en leuk dat jullie het zo naar je zin hebben.
Er zal een hoop te zien zijn en jullie zullen wel heel veel indrukken maken zo de hele dag,
geniet er lekker van en ga zo door met het reisverslag kunnen we met zijn alle hier meeleven.
heel veel plezier iedereen en mandy dikke kus ly xxxxxx

Erica (moeder van Daphne)

Nu wordt het spannend want jullie gaan morgen al vroeg naar het gezin. De jongste telg gaat naar de oudste leerling van °Mancotal. Wij hopen dat je het gezin kan helpen en dat er meer kinderen in de buurt zijn want dat vind je gezellig. veel plezier iedereen en we wachten je berichtjes af!

Mandy (oma Dinie.

Ben heel benieuwd .in wat voor gezin je morgen gaat logeren??maar teld voor al de thuis blijvers .waar hun zoon /dochter .ingedeeld zal worden.En wat je daar gaat doen .We genieten van jullie belevenissen..maar jullie ook van de berichtjes uit het koude nederland
Heel veel plezier met het werk in Jinotega
Mandy dikke knuffel

Carla (tante Mandy)

Allemaal heel veel plezier bij het gezin!!!!!

Martine moeder Yvette

Wat leuk om jullie verhalen te lezen en de foto´s erbij te zien krijg je er toch een beetje beeld bij.

Wens jullie allemaal veel plezier en sterkte bij de gezinnen van Mancotal want dat is toch een spannende
ervaring zag dat de jongeren van Mancotal al met jullie fotoboekjes liepen, grappig is dat hoor !

En Yvet wat had je een enorme taart op je verjaardag

Groetjes en een Dikke X

Karin (moeder van Vincent)

Terwijl ik dit schrijf (ongeveer 8 uur woensdagochtend) liggen jullie nog op één oor. Straks vertrek naar Mancotal: goeie reis en een heel bijzonder verblijf toegewenst!
Enne Vincent: wat vonden ze van je Tour de France T-shirt?
Liefs voor jullie allemaal,
Karin.