nicaraguazoetermeer.reismee.nl

Reisverslag 22-2-2011

We begonnen zoals gewoonlijk de dag weer vroeg. En we gingen ons weer klaar maken (wat wel een tijdje duurde) om daarna met de stadsbus naar San Rafael te gaan, voordat we met de bus vertrokken waren er allemaal Nicuraguanen die spullen verkochten in de bus. Ondertussen in de bus hebben we weer veel gezien zoals: koffie oogst, bergen en nog veel m.eer! Eenmaal aangekomen bij San Rafael gingen we het stadje daar verkennen. Een belangrijk persoon in San Rafael is Padre Odorico d'Andrea, hij is priester geweest en heeft veel gedaan voor de stad San Rafael zoals de restauratie van de kathedraal waar we langs zijn geweest en hij heeft voor veel voorzieningen gezorgd. Nadat we de kathedraal hadden bezocht gingen we naar Topeyac dat is een grote kapel waar ze op goede vrijdag gaan bidden. Padre Odorico d'Andrea is in de kapel begraven in 1990 na 16 jaar is hij weer op gegraven en nu wil men hem heilig laten verklaren (dat betekend dat hij sint voor zijn naam kan zetten).

Na dat we alles hadden gehoord over Padre Odorico d'Andrea gingen we met een pick up truck op een hobbelig weggetje de bergen in. Na ongeveer een half uur kwamen we aan op de plek waar we gingen abseilen (eigenlijk was het geen abseilen, maar een soort kabelbaan). Er waren ongeveer 8 banen die we moesten afgaan en het werd elke keer steiler en verder.

Toen iedereen geweest was gingen we weer met de pick up truck terug de steile helling af en daarna met de stadsbus weer terug naar Jinotega.

Om de dag af te sluiten gingen we aqua (water) inkopen doen voor bij de boeren, en onze tas inpakken om zo morgen wel op tijd te kunnen komen. Nu gaan we lekker pizza eten en daarna vroeg op bed, want morgen om 4 uur weer vroeg uit de veren en om 5 uur met de bus naar Mancotal waar wij vier dagen en vijf nachten bij de boeren zullen verblijven.

Helaas is er in Mancotal geen internet en zal het de komende dagen niet mogelijk zijn om de dag verslagen op de weblog te uploaden. Zodra dit weer mogelijk is, zullen wij alle verslagen en foto's tegelijk op het weblog zetten.

Gemaakt door: Anoeschka Alt

mevr. van Mersbergen

Wat een belevenissen weer allemaal. Volgens mij is het erg uitdagend en spannend tegelijk. Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen bij de boeren.

jose(moeder Mandy)

ze hebben in ieder geval schoon drinkwater ingekocht!
nu 5 dagen wachten op de verhalen en foto,s .
wonen werken en naar school,ben benieuwd.
succes allemaal en veel plezier.

Dhr. Oosterhuis

Spannende dagen in het vooruitzicht! Allemaal bedankt voor de verslagen, want het is leuk om zo lezend een beetje mee op reis te kunnen. Wij zitten hier midden in het 'Doorntivalcircus', dus het is erg DRUK!
Nog veel plezier en leerzame dagen gewenst. Speciale groeten aan Daphne!

klas 3 TL

lieve iedereen en Anoeschka,
We hopen dat je het erg leuk hebt!
ga je lekker stappen met je hottie victor
veel suc6 met het communiceren met Victor lu una
en sterkte met het werken en vroeg opstaan !
xweloveyouschatjepoepiiiii
je lieve trouwe klasje

Marik Bal (Directeur SC)

Mooi zijn de reisverhalen, ook een goed bericht per email ontvangen van de heer de Bruijn. Fijn is het om te lezen dat jullie het allemaal goed hebben in het verre Nicaragua. Het is vast niet alleen een vakantiereis, als ik lees hoe vroeg jullie opstaan, welke lichamelijke inspaningen verricht moeten worden om een bergje te beklimmen naar een kruis, hoe je moet abseilen e.d. zaken dan is het best pittig allemaal. De komende dagen en nachten wordt het echt pittig. Logeren, slapen, werkzaamheden verrichten in Mancotal. Een zeer eenvoudig dorp, met eenvoudige hutjes, bijna geen enkele luxe. Het zal ongetwijfeld een enorme beleveis zijn. Jammer dat we even niets van jullie kunnen lezen of zien, maar na die 5 dagen zullen er ongetwijfeld veel berichten weer binnenkomen. Ik ben heel erg benieuwd hoe jullie dat verblijf ervaren. Heel veel sterkte, maar ook heel veel plezier.

Vriendelijke groet,

Marik Bal

Opa Bert en Oma Diny (Anoeschka)

Ha,ha,ha,Anoeschka met een pies pot op haar hoofd,grapje leuke foto.Wel heel erg leuk dat jullie al dat soort dingen doen.Nu op naar de boeren,ik denk dat jij dat prachtig vind,en het als een hele belevenis ervaart.Ondertussen hebben wij weer van wat sneeuw mogen genieten,ik had beter met jou mee kunnen gaan.

Liefs van je opa bert en oma diny.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.

opa ron en oma mieke (Anoeschka)

hoi Anoesch,(knappe verschijning!)
We genieten erg van jullie verhalen. Blijf schrijven! We zien wel dat jullie genieten! En wat een leuke foto's allemaal. Veel plezier verder en tot over 5 dagen.

liefs opa ron en oma mieke in Zoetermeer

Giel

Hallo Vincent en de medereizigers, ik ben nu al benieuwd aar de verhalen van het platteland van Nicaraqua, en Vincent geen internet, hoe kom je de tijd dorr.Overigens je bent nog steeds on line. Veel plezier .

sylvia, de leukste tante van daphne

Hoi daphne en medereisgenoten,
Wat ontzettend leuk om jullie te kunnen volgen. Wat moeten jullie al een indrukken gekregen hebben. We blijven jullie volgen en gaan met veel plezier en interesse jullie verhalen lezen.
Have fun!
Groeten van sylvia, ronald, remco en lieke

Mevr. Lelieveld

:-) veel plezier en ik kijk uit naar jullie verhalen over hoe het bij de boeren was!
Erg leuk om te lezen jullie verhalen!

Dineke Würsten

Wat een wereld van verschil is er nu. Wij hebben vanavond van de eerste Doorntival avond mogen genieten, het was helemaal TOP. Heel veel plezier de komende dagen, ik kan me jullie zonder internet helemaal niet voorstellen ;-)

mieke

vincent, nu gaat het echte werk beginnen!!succes met de koffiebonen. De groetjes van je tante Mieke en veel plezier verder.

Oma van Mandy

Hallo thuis blijvers van de groep .reisgenoten in Jinotega.
ook zo benieuwd hoe de groep zich vermaakt op hun werkplek?velen vragen .hoe zullen ze het hebben ?hebben ze het naar hun zin .?zullen ze het aan kunnen ?Hoe ervaren ze het .?zo heeft ieder ouder /en fam .hun eigen vragen .
Nog even afwachten .en dan weten we meer
Als oma.,s en opa,s zijn die er ook mee bezig
Allemaal nog even geduld .en dan weer massaal achter de P.C
Geduld is een schone zaak

Mevr. Oosterhuis

Wauw wat een prachtige verhalen! Genoeg indrukken voor een mensenleven. Geniet en vul je rugtas wat prachtige ervaringen. Een extra lieve groet voor Daphne Liefs Mevr. Oosterhuis

Jose(moeder Mandy)

Onze zoon van 8 jaar heeft vandaag op school vanaf 5 uur een open huis waar we kunnen zien en proeven en voelen wat de kinderen hebben gemaakt over arme landen.de groepen 6 7 en 8 hebben het over Jinotega!de hele school barst uit zijn voegen van de foto,s en verhalen van Jinotega.De opbrengst gaat ook naar Jinotega en als Mandy terug is gaat ze op haar oude school een presentatie houden met foto en evt film!
Wat zal ik vanmiddag vaak en met trots kunnen zeggen dat onze dochter daar nu is!

Oma van Mandy

Dat is zeker bizonder .dat dit op de school van mijn kleinzoon Jordy .gaat gebeuren .Dat mijn dochter Jose daar trots op is .heel begrijpelijk .
Is dit toeval dat ze dit project gekozen hebben?
Voor Mandy ook heel leuk.Hoop dat er veel veel geld naar Jinotega gestuurd gaat worden .

Tom

Hey allemaal!

veel plezier en succes daar!!

groetjes Tom

brenda koerts

Geweldig om te lezen hoe ondernemend jullie zijn en hoe jullie alles ervaren! Mooie verhalen, ga zo door! Straks bij de boeren zal het ook een belevenis zijn. Samen met meneer Bal heb ik sommige huisjes mogen zien...heel armoedig. Maar de boeren zijn heel vriendelijk en jullie worden vast met open armen ontvangen! Succes!

sabrina (moeder anoes)

Hallo daar, ook wij gaan nu even op reis. We gaan naar Deventer waar we gaan genieten van een culinair arrangement in een luxe hotel. Waarschijnlijk hebben jullie de afgelopen dagen het niet zo luxe gehad. Hopelijk is het wel leuk geweest en hebben jullie de sfeer van het platteland kunnen proeven . We zijn erg benieuwd naar jullie verhalen.
Groetjes van Robert en Sabrina. En anoes we luv you en dikke kus van pap en mam

Marik Bal (directeur SC)

Hoi expeditiegangers Jinotega,

Ik heb gelezen dat jullie in Mancotal zijn aangekomen. Volgens de heer de Bruijn gaat alles best goed fijn om te lezen. De school leeft best mee met jullie en de teksten van jullie verslagen zetten we op de website.
Hier in Nederland is het nu vakantie. Twee dagen Doorntival zijn achter de rug, was een succes, maar jullie reis is denk ik zeker tot nu toe ook een succes. Ik zal jullie in de vakantie bliven volgen, straks staan de verhalen weer op de site. Misschien krijg ik tussendoor nog een smsje van meneer de Bruijn dan weet ik weer precie hoe het met jullie is. Hartelijke groeten, veel plezier en geniet van alles de komende week. Vriendelijke groet.

Marik Bal (directeur SC)

O nog even vergeten, zat vanmiddag even TV te kijken en kwam het programma wie is de mol tegen. Het programma speelt in Nicaragua. Er waren TV beelden van de vulkaan Massaya en het stadje dat jullie ook gaan bezoeken. best een grappige toevalligheid. Groetjes.

robert en sabrina(ouders anoes)

Hoi Anoes,

Sorry Sorry sorry, we hebben je telefoontje gemist, we waren aan het eten en papa dacht dat het werk was. Wie had ook nou gedacht dat jij zou bellen. Morgen om deze tijd zijn we zeker in afwachting van je telefoontje. We willen heel graag je stem horen. Luv you mam en pap

ellen turkenburg (vriendin moeder Vincent)

Hai Vincent, wat leuk om jullie ervaringen in Nicaragua zo te kunnen meebeleven. Lekker hè die hobbelige wegen. Kunnen wij van meepraten. Na de ontspanning begint nu het echte werk. Succes allemaal!
Groet, Ellen

richelle (zus van sander)

ha kleine grote broer
alles goed daarzo?
ik ben nu lekker aan het genieten van m'n weekend want zit vanavond weer in het treintje richting den helder..
heb het wel naar mijn zin daar alleen best pittig.,
maar ben je nog koffiebonen wezen plukken?? ((ps hebben ze daar nog vieze robben)) :P
ik zal je zondag trouw opwachten hoor.
nou kijk je uit daarzo & nog veel plezier

xxx je zus richel

tessaa

mandyyy,
is t leuk daaarzoo?
haha ik en coraleigh en vanessa en iedereen misse je wel hoor hahha !
Nouuu nog maaar 1weekje en dan ben je terug, en ik kom je ophale en dan daarna gesellig met familie enzo
tot over weekjeeee schatjee !
xxxxx tessa

Mandy (Oma Dinie).

Nog een paar uurtjes en we hebben allemaal weer contact
met de Nicaragua gangers .Vol verwachting klopt ons hart .beste thuis blijvers .heel veel sterkte toe gewenst.

jose

Mandy gesproken per telefoon;
ze miste ons wel een beetje,was de 1ste dag erg onder de indruk van het leven en wonen van de koffieboeren en moest toen wel af en toe huilen.Plassen en poepen in een kuil waar al van alles in lag en dan water ERBIJ gooien dat was erg vies vond ze,geen diaree gehad en niet ziek geweest.wel haar neus aan de zon verbrand!goed gegeten onderwegIn het gezin iets minder maar er was altijd wel iets wat ze lekker vond.De jongen van het gezin vond zij de aardigste van allemaal en heel lief voor haar als ze verdrietig was!aaaaahhhhh,Hij heeft ook een brief voor haar geschreven ooooohhhhhhhhhhhhh.En gevoetbald(ze zit op voetbal)
de meiden/dames hebben een middagje shoppen geregeld in de stad en de jongens/mannen gaan dan poolen.Niemand is ziek geweest!en het gaat met iedereen goed.ze heeft er zin in de komende week maar zal ook blij zijn weer thuis te zijn.
ALs ze thuis komt wil ze een boterham- wit van jongerius met kaas of hagelslag!dat word geregeld hoor schat.

Nou,poeh poeh.eindelijk een bericht.
We wensen jullie daar een top week en veel plezier

Willen de andere ouders bij contact ook een bericht sturen?
kunnen nu lekker slapen.

Sabrina (moeder anoes)

Hallo allemaal,
Ja ja, ook wij hebben telefonisch contact gehad met Anoes. Het ging goed met haar en ze klonk erg vrolijk. Ze zei dat het geweldig groep is en dat ze ook nog wel naar Nitra wil. Het gezin waar zij zat was erg leuk. De jongen ook geloof ik, echt een schatje.Ze had een dag diaree gehad. Valt gelukkig dus mee en ze is poepie bruin. ze verheugde alweer op het volgend deel van de reis maar miste ons wel. Wij haar ook maar fijn dat ze het zo leuk heeft.
Papa gaat weer naar Friesland, Pascal heeft vakantie. Woensdag gaan we naar Corpus. Ben benieuwd.
Wij wachten weer in spanning op nog meer verhalen, Veel liefs De Altjes

karin (moeder van Nolan)

Lieve Nolan,
Ben heel benieuwd naar jouw ervaring bij de boeren familie. Ik denk elke dag aan je! Geniet er van dikke kus van ons allemaal!!!

Martine, Pierre & Louise

Gelukkig eindelijk contact gehad met Yvet. Eigenlijk vannacht al om half 3, maar ze vertelde dat ze vanavond terug zou bellen.
Het was goed om haar stem te horen, ze was super enthousiast
Ze had het erg leuk gehad, alleen deze dagen niet gedoucht.. Yvette is gelukkig niet getrouwd daar maar dat vonden de mensen wel raar daar, want normaal gesproken als je 15 bent, ben je meestal al getrouwd.
ze zat bij een groot gezin met een moeder van 63, 8 kinderen waarvan één vrouw van 25. die had was ook al getrouwd en had 3 kinderen, die ook in het gezin woonde.
Ook Yvette had een tweepersoonsbed met een klamboe. Met gebaren en haar Spaanse boek konden Yvet en het gezin goed communiceren.
gisteren waren ze met de hele groep op excursie geweest naar een dierenreservaat. Vanmiddag gingen ze shoppen én douchen!!

Monica

Lieve Nikki,

Heb net wat van je gehoord, ben erg blij dat `t naar ``omstandigheidjes`` best goed gaat.
Heb genoten van je verhaal, je bent een echte flapuit.
Heel veel plezier nog, op naar de volgende ontdekking.
Heb jij net als Mandy ook nog wensen voor volgende week zondag als je op Nederlandse grond weer je voeten zet, zo ja geef dan ff door. (hihi)

Liefs van iedereen aan onze dappere kids.

Je `lieve` Mams en Jan natuurlijk, pootje van Drib
XXXXXXjes