nicaraguazoetermeer.reismee.nl

Verslag Ton de Bruijn

Dinsdag 1 maart.

Zwoel zijn de avonden in San Juan del Sur. We zijn hier gisteren tegen de avond aangekomen met een minibus uit Jinotega. We hadden gedacht in Hospedaje Casa el Oro huisvesting te krijgen maar er bleken nog maar 5 slaapplaatsen beschikbaar. Geen nood! We zitten nu in een hotel met een zwembad op 30 meter afstand van het strand. San Juan is een dorp gelegen aan een baai met een breed zandstrand. De golven van de Pacific Ocean rollen de baai binnen en hebben nog net voldoende kracht om de leerlingen onder te laten dompelen in de branding. Het dorp is niet verknoeid door op toeristen gerichte hotels aan de boulevard, maar er bevinden zich aan de landzijde van het strand eenvoudige terrasjes waarop het schitterend is om de zon onder te zien gaan.

We houden hier vakantie in een autentieke omgeving wars van massatoerisme maar wel in een tropische sfeer met wuivende palmbomen, bloeiende bougainvilles onbekende vogels in de lucht en rappe hagedissen aan het plafond.

Afgelopen zondag hebben we tijdens een feestelijke happening afscheid genomen van Mancotal. Daar waar enkele kinderen de eerste dag nog wat emotionele pijntjes hadden weg te werken, bleek bij het afscheid van de boeren ouders en de jongeren uit Mancotal, dat er een band gegroeid is die men zich nog lang zal heugen. Het afscheidsfeest op de school begon met het het zingen van het Nicaraguaanse volkslied, met de ogen gericht op de vlag en de rechterhand op het hart. Vervolgens werd in een gebed de heer gedankt voor de goede contacten die er gegroeid zijn tussen de jongeren van Mancotal en Zoetermeer. Daarna de gebruikelijke dansjes door meisjes in mooie jurken en in diverse toespraken werd de onderlinge genegenheid aangehaald.

Door middel van het doorknippen van een lint werd het nieuwe computerlokaal geopend. De technici van La Cuculmeca hadden het voor elkaar gekegen om in 3 dagen 10 nieuwe computers te installeren. Vervolgens stroomde 150 man het lokaal in (het halve dorp was uitgelopen) om de aanwinsten te bewonderen. Ik denk dat we goed werk hebben verricht door schenking van deze voor hen ongekende leermiddelen.

We zijn nu 10 dagen met elkaar op pad en de sfeer is uitstekend. De leerlingen vermaken zich onderling prima en de enige correcties die wij als begeleiders behoeven uit te oefenen liggen in de sfeer van; wees niet te luidruchtig, maak niet zo'n rotzooi in je kamer en zorg ervoor dat het strandzand niet in je beddegoed terecht komt. Enkele leerlingen hebben diaree gehad evenals mevrouw Bento. Met de insectensteken valt het mee en voldoende smeren met factor 50 zorgt ervoor dat we op Schiphol niet rood maar bruin verschijnen.

Morgen gaan we naar Granada waar we weer wat meer cultuur in het programma zullen stoppen.

Groeten uit San Juan.

Ton de Bruyn.

Martine

De banden zijn zeker gegroeid met de mensen van Mancotel want wij werden vannacht al gebeld van het gastoudergezin van Yvet, om te vragen naar Yvet!!!
Maar ze begrepen het allemaal niet zo ondanks Louise (yvet haar zus) in gebrekkig spaans vertelde dat wij in Holland zaten en Yvet nog in San Juan del Sur !!
Maar aan de verhalen van Yvette is ze daar met open armen ontvangen en op hun manier helemaal in de watten is gelegd dus dat is wel fijn om te horen...

Nu lekker genieten van toch een "beetje luxe "en de mooie omgeving !!

Groeten aan allemaal en vooral een dikke X voor Yvette

Oma van Mandy .

Wat een mooi gericht is dit
Gastouders die nu al vragen hoe het met Yvette is.
Dat is voor mijn gevoel .iets bizonders
Fam van Yvetten jullie mogen daar trots op zijn
Leuke tip (vraag de Fam om eens naar Zoetermeer tekomen .leuk voor Yvette)

Dineke Wursten

Klink goed, best een beetje jaloers, hoewel.. Vakantie, zonnig, lekker een boek lezen( op de ipad) is ook niet slecht. ;-))
Groetjes en nog veel plezier

Marik Bal (directeur SC)

Zoals jullie weten is het hier vakantie. Op mijn vakantieadresje jullie verslagen en foto’s bekeken. Geweldige verhalen en goed van jullie. Ook de foto’s geven een goed beeld. Op deze manier best een goede indruk gekregen van jullie verblijf in Jinotega. Dat sommigen het een beetje zwaar gehad hebben is best begrijpelijk, maar ik vind het ook heel dapper hoe jullie ermee omgegaan zijn.
Jullie hebben met elkaar enorm veel gezien en beleefd. Het moet een geweldige ervaring zijn. Het is toch maar wat om je luxe leventje even voor een paar dagen om te ruilen met een leventje in de bush bush.
Maar na het oerwoud toch ook weer een zonnig leven aan de Pacific. Trouwens wel een aardig bootje zo voor de kust.
Nu nog naar Granada, ook een mooie stad. Ton de Bruijn zal wel cultuurlessen geven. Hij gaat vast veel vertellen over de Spaanse invloed. Ik denk dat Percy van Poelgeest als docent geschiedenis ook wel zijn steentje kan bijdragen. Maar geniet ook maar van de terrasjes daar. Dat is lekker gezellig.
Na Granada wordt het klaar maken voor de reis terug. Houd er maar rekening mee dat het koud is in Nederland. ’s Nachts wat vorst en overdag een graad of 4. Is even wennen voor jullie.
Ik wens jullie allemaal een goede terugreis.

Marik Bal

Amanda

Leuk te horen dat jullie zo'n mooie tijd hebben met elkaar. Nu nog even goed vakantie vieren, zo hebben jullie verschillende 'stukjes' Nicaragua mee kunnen maken. Alles goeds, groeten uit een tevens zonnig Utrecht.

jose

nog 3 nachtjes en dan weer afreizen naar Nederland.
we nemen je winterjas wel mee hoor,mooie foto,s en fi.lmpjes.
groetjes aan iedereen

Aleid

Nou mevrouw Bento, diarree alla, zolang de insectenbeten maar geen spinnenbeten zijn..;) T ziet er goed uit!
xxAleid